Demonstrációs fizika labor

5.14. Súly és súlytalanság

a) Testek tömegének és súlyának mérése

A kísérlet célja

Annak bemutatása, hogy nyugalomban a test súlya egyenesen arányos a test tömegével.

Szükséges anyagok, eszközök
5.14a.png

  • egyforma méretű ismert tömegű fa, alumínium, vas és réz test
  • rugós erőmérő
  • mérleg

Leírás

Mérjük meg mérleggel a különböző anyagból készült, egyforma méretű testek tömegét, erőmérővel pedig a súlyukat! A mért adatokat táblázatba foglalva állapítsuk meg a kettő közti összefüggést!

Módszertani kiegészítések

  • Az itt leírt kísérlet több csúsztatást is tartalmaz, amelyekre előbb-utóbb fel kell hívni a diákok figyelmét. A mérleg ugyanis súlyt mér, ahogy az a 5.14/c kísérletből kitűnik. Itt lehet mesélni a tehetetlen és súlyos tömegről, valamint arról, hogy mennyiben lenne más a világunk, ha a kettő nem egyezne meg (vagy más mértékrendszer esetén nem lenne arányos egymással).
  • Érdemes tisztázni a nehézségi erő és a súly fogalmak közötti különbséget.

b) A súly változtathatósága5.14b.png

A kísérlet célja

Annak bemutatása, hogy a súly nem a test anyagi jellemzője, függ a „körülményektől” is.

Szükséges anyagok, eszközök

  • test, amely az erőmérőre akasztható
  • rugós erőmérő

Leírás

Akasszunk egy testet az erőmérőre, majd olvassuk le az erőmérő által mutatott értéket nyugvó állapotban! Gyorsítva emeljük fel, majd süllyesszük a testet az erőmérőnél fogva, és figyeljük közben az erőmérő mutatójának elmozdulását!

Módszertani kiegészítések

  • A kísérlethez érdemes feladatot kapcsolni, különösen matematikából jó csoportnak. Kiszámolhatjuk például a test gyorsulását a gyorsítás közben leolvasott erő-értékből.
  • A hétköznapi szóhasználatban gyakran felcserélődik a súly és a tömeg kifejezés. Beszéljük meg hol találkozhatunk ilyennel és soroljuk fel a lényeges különbségeket a súly és a tömeg között!

c) Mérlegen állva liftben Házi.png

A kísérlet célja
5.14c.png

Annak bemutatása, hogy a súly nem a test anyagi jellemzője, függ a „körülményektől” is.

Szükséges anyagok, eszközök

  • szobamérleg
  • lift

Leírás

Liftben szobamérlegre állva jegyezzük fel a mérleg által mutatott értéket, amikor a lift

            a) nyugalomban van

            b) felfelé indul

            c) felfelé egyenletesen halad

            d) fékez felfelé

            e) elindul lefelé

            f) lefelé egyenletesen halad

            g) fékez lefelé!

Magyarázzuk meg, miért mutat a mérleg a nyugalmi helyzetben mérttől eltérő értéket bizonyos esetekben.

Kísérlethez kapcsolódó kérdések

  • Mennyit mutatna a mérleg, ha a lift kábele elszakadna, és a lifttel együtt szabadon esnénk?

Módszertani kiegészítések

  • A kísérlethez érdemes feladatot kapcsolni, különösen matekból jó csoportnak. Kiszámolhatjuk például a lift gyorsulását a lift indulásakor/megállásakor leolvasott erő-értékből. Illetve viccesebbé téve: ha azt szeretnénk, hogy a mérleg 5 kg-mal kevesebbet mutasson, mit kell tennünk?
  • Beszéljük meg mit jelent a súlytalanság! Mit jelent, hogy az űrhajósok a súlytalanság állapotában vannak?

5.14. Súly és súlytalanság

a) Testek tömegének és súlyának mérése

A kísérlet célja

Annak bemutatása, hogy nyugalomban a test súlya egyenesen arányos a test tömegével.

Szükséges anyagok, eszközök
5.14a.png

  • egyforma méretű ismert tömegű fa, alumínium, vas és réz test
  • rugós erőmérő
  • mérleg

Leírás

Mérjük meg mérleggel a különböző anyagból készült, egyforma méretű testek tömegét, erőmérővel pedig a súlyukat! A mért adatokat táblázatba foglalva állapítsuk meg a kettő közti összefüggést!

Módszertani kiegészítések

  • Az itt leírt kísérlet több csúsztatást is tartalmaz, amelyekre előbb-utóbb fel kell hívni a diákok figyelmét. A mérleg ugyanis súlyt mér, ahogy az a 5.14/c kísérletből kitűnik. Itt lehet mesélni a tehetetlen és súlyos tömegről, valamint arról, hogy mennyiben lenne más a világunk, ha a kettő nem egyezne meg (vagy más mértékrendszer esetén nem lenne arányos egymással).
  • Érdemes tisztázni a nehézségi erő és a súly fogalmak közötti különbséget.

b) A súly változtathatósága5.14b.png

A kísérlet célja

Annak bemutatása, hogy a súly nem a test anyagi jellemzője, függ a „körülményektől” is.

Szükséges anyagok, eszközök

  • test, amely az erőmérőre akasztható
  • rugós erőmérő

Leírás

Akasszunk egy testet az erőmérőre, majd olvassuk le az erőmérő által mutatott értéket nyugvó állapotban! Gyorsítva emeljük fel, majd süllyesszük a testet az erőmérőnél fogva, és figyeljük közben az erőmérő mutatójának elmozdulását!

Módszertani kiegészítések

  • A kísérlethez érdemes feladatot kapcsolni, különösen matematikából jó csoportnak. Kiszámolhatjuk például a test gyorsulását a gyorsítás közben leolvasott erő-értékből.
  • A hétköznapi szóhasználatban gyakran felcserélődik a súly és a tömeg kifejezés. Beszéljük meg hol találkozhatunk ilyennel és soroljuk fel a lényeges különbségeket a súly és a tömeg között!

c) Mérlegen állva liftben Házi.png

A kísérlet célja
5.14c.png

Annak bemutatása, hogy a súly nem a test anyagi jellemzője, függ a „körülményektől” is.

Szükséges anyagok, eszközök

  • szobamérleg
  • lift

Leírás

Liftben szobamérlegre állva jegyezzük fel a mérleg által mutatott értéket, amikor a lift

            a) nyugalomban van

            b) felfelé indul

            c) felfelé egyenletesen halad

            d) fékez felfelé

            e) elindul lefelé

            f) lefelé egyenletesen halad

            g) fékez lefelé!

Magyarázzuk meg, miért mutat a mérleg a nyugalmi helyzetben mérttől eltérő értéket bizonyos esetekben.

Kísérlethez kapcsolódó kérdések

  • Mennyit mutatna a mérleg, ha a lift kábele elszakadna, és a lifttel együtt szabadon esnénk?

Módszertani kiegészítések

  • A kísérlethez érdemes feladatot kapcsolni, különösen matekból jó csoportnak. Kiszámolhatjuk például a lift gyorsulását a lift indulásakor/megállásakor leolvasott erő-értékből. Illetve viccesebbé téve: ha azt szeretnénk, hogy a mérleg 5 kg-mal kevesebbet mutasson, mit kell tennünk?
  • Beszéljük meg mit jelent a súlytalanság! Mit jelent, hogy az űrhajósok a súlytalanság állapotában vannak?