10. A demonstrációs laborról
A jegyzetben megjelenő kísérletek az ELTE Fizika Demonstrációs Laborjának kísérletei. Ebből kifolyólag szeretnénk ebben a fejezetben egy rövid áttekintést adni a labor munkájáról, követelményeiről és a számonkérés módjáról.
A tantárgy célja
A fizika szakmódszertani laboratórium (demonstrációs laboratórium) a középiskolai és általános iskolai tanárképzést szolgálja. A laboratóriumi foglalkozások célja, hogy tanárjelöltjeinket felkészítsük arra, hogy tanári munkájuk során képesek legyenek:
- a természeti jelenségek iránti érdeklődés felkeltésére,
- a jelenségek közötti összefüggések, törvények bemutatására, és
- a tanulók természettudományos gondolkodásának fejlesztésére.
Az érdeklődés felkeltése nem képzelhető el tanári demonstráció és tanulói kísérletezés nélkül. Ezért szükséges, hogy a tanárjelöltek:
- megismerjék a fizikatanítás demonstrációs eszközeit, szertári anyagát,
- gyakorolják az eszközök használatát, a kísérleti berendezések összeállítását,
- megismerjék a tanári demonstráció és a tanulói kísérleteztetés hatékony módszereit.
Szükséges előképzettség
Fizikatanár, illetve fizikus szakon elvégzett alapozó kísérleti és elméleti fizika tárgyak ismerete. Laboratóriumi munkában való jártasság, amelyet az I.-III. évben előírt laboratóriumok elvégzése jelent. Ajánlott továbbá: a tanárképzéshez kapcsolódó általános pszichológiai, pedagógiai stúdiumok ismeretének anyaga.
A tantárgy tartalma
A Demonstrációs Laboratórium programjának teljesítése speciális hozzáállást (szakmódszertani) és speciális (demonstrációt szolgáló) eszközöket igényel. Ez a körülmény a többi laboratóriumtól alapvetően megkülönbözteti: koncepciója, tematikája és eszközparkja sem hasonlítható a tanárképzésben ugyancsak nélkülözhetetlen, de merőben más célkitűzésű laboratóriumokéhoz.
Hallgatóink két félév során 20 gyakorlatot végeznek el a heti 3 órás foglalkozásokon. A hallgatói csoportok optimális létszáma 10 fő. A hallgatók egyénileg dolgoznak, beosztás szerint körbejárva az első, majd a második félévre beállított 10-10 gyakorlatot. Egy-egy foglalkozás alkalmával a hallgatók 8-10 demonstrációs-, illetve mérőkísérlettel találkoznak. A két félév anyaga mintegy 200 kísérletet tartalmaz. A laborokra előzetesen fel kell készülni és a füzetet folyamatosan vezetni (lásd. A laborfüzet formai és tartalmi követelményei)
A labor menete
1) A hét kísérlete (a labor első 15 perce. A kísérletet maximum 7 percben kell előadni, és a táblán dokumentálni, melyet 8 perc diszkusszió követ. Minden hallgatónak egyszer elő kell adnia a félév során. A füzetben benne kell lennie mindegyiknek, külön fejezetben, az órán elhangzó módszertani megjegyzésekkel kiegészítve)
2) Önálló kísérletezés a füzetnek megfelelően.
3) Kiselőadások a laborvezetőknek (a bemutatandó kísérleteket az óra elején kijelöljük).
A hallgatói munka értékelése
A hallgatók a laboratóriumi munkájukra mindkét félévben gyakorlati jegyet kapnak. A jegy megajánlása a következők alapján áll össze:
A) Füzet tartalma (max. 20 pont, lásd: A laborfüzet ellenőrzésének menete, kritériumai)
B) Órai munka: Minden hallgatónak (minden órán) be kell mutatnia az egyik oktató által kiválasztott kísérletet (0-30 pont, minden órán 0-1-2-3 pontot osztunk a produkció alapján)
Bemutatók értékelési szempontjai és pontozási irányelvei:
3 pont: Önállóan, folyamatosan előadott, szakmailag helyes bemutató. Felmerülő kérdésekre értékelhető válaszok.
2 pont: Önállóan folyamatosan előadott, szakmailag helyenként pontatlan bemutató. Felmerülő kérdésekre értékelhető válaszok.
1 pont: Összeszedetlen, szakmailag helyenként pontatlan bemutató. Felmerülő kérdésekre értékelhető válaszok
0 pont: Akadozó, összeszedetlen, szakmailag több helyen hibás előadás. Felmerülő kérdésekre pontatlan válaszok.
C) Zárthelyi dolgozat az utolsó előtti, vagy az utolsó órán. Minden mérésből egy kérdés (0-40 pont). Kritérium a jegy megszerzéséhez, hogy a ZH-n legalább 10 pontot kell szerezni!
D) A bemutatott hét kísérletének szakmai tartalma (0-2-4-6-8-10 pont)
Irodalom
A laboron elvégzendő kísérletek részletes leírása letölthető a labor honlapjáról (demlabor.elte.hu) A laboratóriumi munkára való felkészülést, az elméleti alapok felfrissítését emellett számos irodalom segíti:
[1] Budó Á.: Kísérleti Fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1970.
[2] Budó Á.: Kísérleti Fizika II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1968.
[3] Budó Á. és Mátrai T.: Kísérleti Fizika III. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977.
[4] Fizikai Kísérletek Gyűjteménye I., szerkesztő Juhász A., Arkhimédész Bt. & TYPOTEX Kiadó, Budapest, 1994. (http://metal.elte.hu/~phexp)
[5] Fizikai Kísérletek Gyűjteménye II., szerkesztő Juhász A., Arkhimédész Bt. & TYPOTEX Kiadó, Budapest, 1994.
[6] Fizikai Kísérletek Gyűjteménye III., szerkesztő Juhász A., Arkhimédész Bt. & TYPOTEX Kiadó, Budapest, 1995.
[7] Jegyzet a IV. éves fizikaszakos tanárjelöltek demonstrációs laboratóriumi gyakorlatához. Szerk.: Párkányi L., Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.
[8] Hevesi Imre: Elektromosságtan, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1998.
[9] Tasnádi P., Skrapits L, Bérces Gy.: Mechanika I. Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2004
[10] Tasnádi P., Skrapits L, Bérces Gy. és Litz J.: Mechanika II, Hőtan. Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2004
[11] Fizika tanítása a középiskolában I, szerkesztő Juhász, Jenei, ELTE TTK, 2015 (http://ttomc.elte.hu/kiadvany/fizika-tanitasa-kozepiskolaban-i
[12] Levius E.: Optikai Demonstrációs Kísérletek , Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.
A jegyzetben több helyen hangsúlyozzuk, hogy középiskolások számára megérthető magyarázatokat várunk. Ajánlott középiskolás tankönyv a felkészüléshez:
[13] Gulyás János, Honyek Gyula, Markovits Tibor, Szalóki Dezső, Tomcsányi Péter, Varga Antal: Fizika 9, 10, 11. Műszaki Könyvkiadó, 2002
Az elméleti alapok áttekintését elsősorban ezekből a könyvekből várjuk. Kiemelten ajánljuk a Budó sorozatot [1-3], melyben (lényegében) a laborhoz szükséges teljes ismeretanyag megtalálható. Az optikai kísérletekhez a [12]-es, Leviusz-féle könyv nyújt nagy segítséget. Emellett kiemeljük a [13]-as pontban említett középiskolai tankönyvet, melyet szakmailag megfelelőnek találunk. Az internetes források (pl. wikipédia) használatát óvatosan kell kezelni, mert gyakran pontatlanok!
Egyéb technikai tudnivalók
- Füzet hiányában, vagy erősen hiányos füzettel nem lehet a mérést megkezdeni, ha a füzet hiánya miatt valakit elküldünk az hiányzásnak számít.
- Minden laboron katalógust vezetünk, melybe bekerülnek a felelések pontszámai. (Katalógust a hallgató ellenőrzi, hogy belekerült-e az aznapi pontszám.)
- Pótlás nélkül maximum kétszer lehet hiányozni (de füzetben azoknak a méréseknek is szerepelnie kell).
- A labor házirendjét be kell tartani!
- A kísérleti eszközöket a mérés nevével ellátott fiókban, vagy az alatta lévő szekrényben kell keresni.
A laborfüzet formai és tartalmi követelményei
1) Leírás és a kísérlet táblai rajza
A mérési elrendezés leegyszerűsített táblai ábrája. Néhány vázlatpontos felsorolás, hogy milyen eszközökkel mit csináltunk. Fontos, hogy a leírás alapján reprodukálható legyen a kísérlet. Nem a laborjegyzet lemásolását várjuk, hanem a lényegének kiemelését!
Alapelv: Olyan szintű leírás és rajz kell, amit tanárként a táblára is írnánk/rajzolnánk!
2) Tapasztalatok
Érzékszervekkel és/vagy műszerekkel mit érzékelünk/mérünk? Természetesen a mérési feladatok tapasztalatai, a mért eredmények is ide kerülnek, valamint az adatok kiértékelése.
3) Magyarázat
Fizikai törvények alapján magyarázzuk a tapasztaltakat, a jelenségeket! Fontos, hogy magyarázat akkor is szükséges, ha a laborjegyzet erre nem ad direkt utasítást!
4) Elméleti és módszertani kérdésekre a válaszok
Rövid tömör válaszok kellenek pontokba szedve a jegyzet pontjainak megfelelően.
Az órát megelőző felkészülés során csak az 1)-es pont kitöltését várjuk el, valamint azt, hogy a kulcstartalmakat kifejtse, ezzel bizonyítva, hogy a kísérletnél releváns elméleti hátteret áttekintette. Melegen ajánljuk, hogy a TELJES leírást készítsék elő: fogalmazzák meg az elvárt tapasztalatokat (ez legtöbb esetben könnyen megtehető) és a magyarázatot, igyekezzenek az elméleti kérdésekre választ adni, a mérőkísérleteknek tervezzenek előre táblázatot, stb. A füzet befejezését csak a félév végén ellenőrizzük. Amennyiben nem töltik ki folyamatosan a füzetet, akkor év végére olyan sok munka halmozódhat fel, ami a labor eredményes elvégzését veszélyezteti! A struktúra megértéséhez a honlapunkon mutatunk példát.
A laborfüzet ellenőrzésének menete, kritériumai
Az összes füzet részletes átolvasása és javítása sajnos lehetetlen. Az értékelésünk tökéletes átláthatósága jegyében a következőkben bemutatjuk a füzetek javításának metódusát és részpontszámait:
- Teljesség ellenőrzése: a füzetnek 10 mérés (kulcstartalmak és az összes kísérlet), valamint az összes elhangzott hét kísérletének leírását tartalmaznia kell. Ennek ellenőrzését megkönnyíti, ha a mérések sorrendben vannak a füzetben, a hét kísérletei pedig külön fejezetben (szintén sorrendben)
- Kulcstartalmak kifejtése és szakmai minősége (0-2 pont, 5-10 véletlenszerűen választott kulcstartalom ellenőrzése alapján)
- Leírások struktúrája és szakmai tartalma (0-8 pont, 5-10 véletlenszerűen választott kísérlet leírása alapján)
- Táblai rajzok szakmai minősége (0-5 pont, az előző pontban ellenőrzött leírásokhoz tartozó ábrák, valamint a teljes füzetről kialakult benyomás alapján)
- Elméleti és módszertani kiegészítő kérdések tartalma (0-3 pont, 5-10 véletlenszerűen választott kérdésre adott válasz alapján)
- Külalak/átláthatóság (0-2 pont, általános benyomás alapján)
Az ellenőrzésre kiválasztott kísérleteknél piros tollal való javítás, vagy pipa jelzés van. Kérjük, ha úgy érzi, hogy az értékelés (a véletlenszerű ellenőrzések miatt) nem tükrözi a füzet valós minőségét, akkor jelezze felénk és részletesebb elemzést végzünk (ami persze ronthat is az érékelésen). A füzet leadásának határideje hagyományosan a szorgalmi időszak utolsó napja. Ha a füzet szakmailag sok helyen hibás és/vagy hiányos, akkor a füzet javítására egyszer van lehetőség (1 hét határidővel).
A Demonstrációs Laboratórium gyakorlatai
I. félév
-
- Hőtan 1 (gáztörvények, hőtágulás)
- Hőtan 2 (halmazállapot változás, hőterjedés)
- Anyag atomos szerkezete és felületi feszültség
- Hidro(aero)dinamikai és sztatikai kísérletek
- Kísérletek házi eszközökkel
- Számítógépes mérések és demonstrációk
- Mechanikai kísérletek I (kinematika, Newton-törvények)
- Mechanikai kísérletek II (impulzus, forgómozgás)
- Ingamozgás, rezgőmozgás
- Hullámtani kísérletek
II. félév
- Kísérletek egyenáramú áramkörökkel
- Mágneses alapkísérletek
- Az elektromágneses indukció
- Kísérletek váltakozó áramú körökkel
- Elektrosztatikai kísérletek
- Elektrokémiai kísérletek és termofeszültség
- Optikai alkalmazások
- Geometriai optika
- Hullámoptika
- Színképek és polarizáció
Tweet