Demonstrációs fizika labor

5.7. Nehézségi gyorsulás mérése fénykapuval

A kísérlet célja subler.png szg.png

A fénykapus mérés elvének megismerése. A nehézségi gyorsulás meghatározása számítógépes méréssel.5.7.JPG

Szükséges anyagok, eszközök

  • Ejtőléc (30 cm hosszú, 1 cm-es beosztással)
  • Számítógép (fénykaput vezérlő szoftverrel)
  • Fénykapu és interface (adatgyűjtő)

Leírás

A fénykaput a könnyebb felhasználás érdekében érdemes az asztalhoz rögzíteni. A fénykapu az interface-hez (vagy adatgyűjtőhöz) csatlakozik, majd a számítógéphez. A jobb oldali kép mutatja az összeállítást. Az eszköz akkor működik megfelelően, ha a fénykapu két pofája közé téve a kezünket az interface-en található LED elalszik. A számítógépen indítsuk el a programot, mely a fénykapu jeleit feldolgozza.

Feladatok

  • Az ejtőlécet lógassuk be a fénykapu érzékelői közé addig, míg a LED pont nem alszik ki. Indítsuk el a mérést, majd igyekezünk kezdősebesség nélkül elejteni a lécet. Akkor ejtettük le jól, ha a pontok egy nulla meredekséggel induló parabolát rajzolnak ki. Illesszük \(y = ax^2\) , \(y = ax^n\) és \(y = ax^2 + bx +c\) függvényeket a pontokra! Jegyezzük fel az illesztett görbék egyenletét és azok alapján értékeljük ki milyen mozgást végzett a test, valamint határozzuk meg a nehézségi gyorsulást!
  • Próbáljuk meg a lécet 5 cm-rel az érzékelő fölül leejteni, hogy kezdősebességgel érjen a pofák közé. Írjuk le, hogyan módosultak az egyenletek! Mi történik, ha még magasabbról ejtjük a lécet?

Kísérlethez kapcsolódó kérdések

  • Nézzünk utána a fénykapus mérés alapelvének (azaz hogyan működik a fénykapu)! Mi az előnye és a hátránya a videóelemzés módszerével összehasonlítva?

Módszertani kiegészítések

  • A videokamerák elterjedése és az ingyenesen is elérhető fejlett videoelemző programok miatt a fénykapus mérések már elavultnak számítanak a fizika demonstrációk világában. Természetesen méréstechnikailag fontos, hiszen ha csak a hely-idő adatok érdekelnek minket, akkor nem szeretnénk a videó által hordozott plusz információkat tárolni, de az oktatási folyamatban ilyen problémát nem kell kezelni, sőt a mozgás és az azt jellemző grafikon együttes megjelenése segíti a fogalmak elmélyülését.

 


5.7. Nehézségi gyorsulás mérése fénykapuval

A kísérlet célja subler.png szg.png

A fénykapus mérés elvének megismerése. A nehézségi gyorsulás meghatározása számítógépes méréssel.5.7.JPG

Szükséges anyagok, eszközök

  • Ejtőléc (30 cm hosszú, 1 cm-es beosztással)
  • Számítógép (fénykaput vezérlő szoftverrel)
  • Fénykapu és interface (adatgyűjtő)

Leírás

A fénykaput a könnyebb felhasználás érdekében érdemes az asztalhoz rögzíteni. A fénykapu az interface-hez (vagy adatgyűjtőhöz) csatlakozik, majd a számítógéphez. A jobb oldali kép mutatja az összeállítást. Az eszköz akkor működik megfelelően, ha a fénykapu két pofája közé téve a kezünket az interface-en található LED elalszik. A számítógépen indítsuk el a programot, mely a fénykapu jeleit feldolgozza.

Feladatok

  • Az ejtőlécet lógassuk be a fénykapu érzékelői közé addig, míg a LED pont nem alszik ki. Indítsuk el a mérést, majd igyekezünk kezdősebesség nélkül elejteni a lécet. Akkor ejtettük le jól, ha a pontok egy nulla meredekséggel induló parabolát rajzolnak ki. Illesszük \(y = ax^2\) , \(y = ax^n\) és \(y = ax^2 + bx +c\) függvényeket a pontokra! Jegyezzük fel az illesztett görbék egyenletét és azok alapján értékeljük ki milyen mozgást végzett a test, valamint határozzuk meg a nehézségi gyorsulást!
  • Próbáljuk meg a lécet 5 cm-rel az érzékelő fölül leejteni, hogy kezdősebességgel érjen a pofák közé. Írjuk le, hogyan módosultak az egyenletek! Mi történik, ha még magasabbról ejtjük a lécet?

Kísérlethez kapcsolódó kérdések

  • Nézzünk utána a fénykapus mérés alapelvének (azaz hogyan működik a fénykapu)! Mi az előnye és a hátránya a videóelemzés módszerével összehasonlítva?

Módszertani kiegészítések

  • A videokamerák elterjedése és az ingyenesen is elérhető fejlett videoelemző programok miatt a fénykapus mérések már elavultnak számítanak a fizika demonstrációk világában. Természetesen méréstechnikailag fontos, hiszen ha csak a hely-idő adatok érdekelnek minket, akkor nem szeretnénk a videó által hordozott plusz információkat tárolni, de az oktatási folyamatban ilyen problémát nem kell kezelni, sőt a mozgás és az azt jellemző grafikon együttes megjelenése segíti a fogalmak elmélyülését.